top of page

dokumentär, hållbarhet, identitet, natur, sorg

Dokumentär. Av Silje Evensmo Jacobsen Originaltitel: Ukjent Landskap Produktionsland: Norge Speltid: 84 min. Tal: engelska, norska Text: svenska Rek för åk 9 och gymnasiet

A New Kind of Wilderness

Naturens storhet, frihetens triumf, sorgens svindel och stormens ofrånkomlighet.

På en avsides gård i skogen söker familjen Payne en vild och fri tillvaro i harmoni med naturen. Men när existensen rämnar tvingas familjen ut på okända vägar.


A New Kind of Wilderness, som hade världspremiär i Sundance där den också belönades med Grand Jury Prize, är en drabbande skildring av barndom, frihet, förlust och föräldrar; om livsval, vårt ansvar gentemot planeten – och varandra.

Presentationsblad

Filmhandledning

Kunskapstest

Exempel på relevans inom gymnasieskolans läroplan (Gy11):


Undervisningen i ämnet IDROTT OCH HÄLSA ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

- Förmåga att genomföra och anpassa utevistelser utifrån olika förhållanden och miljöer.

- Kunskaper om betydelsen av fysiska aktiviteter och naturupplevelser för kroppslig förmåga och hälsa.

- Kunskaper om kulturella och sociala aspekter på fysiska aktiviteter och naturupplevelser.


Undervisningen i ämnet NATURKUNSKAP ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

- Kunskaper om olika livsstilars konsekvenser såväl för den egna hälsan som för folkhälsan och miljön.

- Kunskaper om människokroppens uppbyggnad och funktion samt dess växelverkan med omgivningen.


Undervisningen i ämnet SAMHÄLLSKUNSKAP ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

- Kunskaper om demokrati och de mänskliga rättigheterna, såväl de individuella som de kollektiva rättigheterna, samhällsfrågor, samhällsförhållanden samt olika samhällens organisation och funktion från lokal till global nivå utifrån olika tolkningar och perspektiv.

- Kunskaper om historiska förutsättningars betydelse för dagens samhälle samt om hur olika ideologiska, politiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga förhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.


Undervisningen i ämnet PSYKOLOGI ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

- Kunskaper om mänskliga beteenden, känslor och tankar utifrån olika psykologiska perspektiv samt förmåga att relatera dessa kunskaper till egna erfarenheter.

- Kunskaper om arvets och miljöns betydelse för individens psykologiska utveckling, livsvillkor och hälsa.

- Kunskaper om mänskliga beteenden, värderingar och föreställningar i olika sociala sammanhang.


Undervisningen i ämnet PEDAGOGIK ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

- Kunskaper om människors lärande, liv och växande och om olika villkor för det samt om sociala och pedagogiska sammanhang.

- Förmåga att använda pedagogiska begrepp, teorier och teoretiska perspektiv.

- Färdigheter i att kritiskt använda information från olika källor.

- Färdigheter i att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera aktiviteter för att stödja och stimulera människors lärande och deltagande i olika situationer.

- Förmåga att kommunicera, samarbeta och samverka för att möta och pedagogiskt leda människor i olika situationer.

- Förmåga att diskutera sin egen och andras syn på kunskap och lärande samt diskutera handlingar i sociala och pedagogiska sammanhang.


Undervisningen i ämnet HÄLSA ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

- Kunskaper om människors hälsa samt om hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor och vilka konsekvenser de får för hälsan.

- Kunskaper om folkhälsoarbete och olika former av hälsofrämjande metoder och aktiviteter samt deras hälsoeffekter.

- Förmåga att diskutera egna och andras attityder till och värderingar av hälsa och hälsofrämjande arbete.

- Förmåga att kommunicera, samarbeta och samverka för att möta och pedagogiskt leda människor i olika situationer.

Andra rekommendationer med gemensamma taggar:

© 2024    KONTAKT

popcake.png

POPCORN TO GO WITH THAT? SORRY, ALL WE GOT IS COOKIES.

Service provided by

Smorgasbord Picture House

bottom of page