top of page

havet, dokumentär, coming-of-age, natur, vänskap, rädsla, identitet, hållbarhet, utanförskap, mänskliga rättigheter

Dokumentär. Av Adam Brown. Originaltitel: En la tormenta Produktionsland: USA Speltid: 84 min. Tal: spanska, engelska Text: svenska Rek för åk 7 t.o.m. gymnasiet.

Into the Storm

En odyssé över liv, utanförskap och pånyttfödelse – om människan i stormen och stormen i människan. En surfdokumentär som tar sig in i hjärtat.

Efter att ha hittat en trasig surfbräda på sin lokala strand satsar Jhonny Guerrero, en tonåring från en av Perus tuffaste barrios, allt på att bli en professionell surfare. Med sin pappa i fängelse för väpnat rån och en mamma som kämpar för att ordna mat och kläder åt den yngre brodern, är havet Jhonnys tillflykt. När han upptäcks av Perus mest framgångsrika surfare, Sofia Mulanovich, tas han under hennes vingar och ges en unik chans att lyckas. Men pressen påverkar honom enormt, allt äventyras och olika känslor och lojaliteter sköljer över honom – barrion och havet sliter honom i stycken och livsavgörande beslut måste fattas.

Presentationsblad

Filmhandledning

Kunskapstest

Publik- och kritikerfavoriten Into the storm passar utmärkt i högstadiets samhällsundervisning men ger relevanta och tacksamma möjligheter till ämnesöverskridande arbete även i gymnasiet. Handledningen introducerar perspektiv, begrepp och frågeställningar med utgångspunkt i Lgr22. Handledningen bjuder även på resonemang för äldre målgrupper och de återfinns under egna rubriker.


Into the Storm har uppenbar aktualitet inom idrott och hälsa, men även undervisningen i ämnet biologi som bland annat ska ge kunskap om hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, motion, stress och beroendeframkallande medel samt hur hälsoproblem kan begränsas på individ- och samhällsnivå.


De livsfrågor filmen kretsar kring gör också filmen relevant inom religionsundervisningen. Varför inte även koppla på med en samtal kring fysik och kemi? Ett tvärvetenskapligt förhållningssätt uppenbarar spännande samband och möjligheter!


Undervisningen i samhällskunskap ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur individen och samhället påverkar varandra. Därför ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rättsliga och mediala förhållanden och strukturer i samhället. Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att utveckla förståelse för sina egna och andras levnadsvillkor och hur de kan påverkas av faktorer som kön och socioekonomisk bakgrund.

Andra rekommendationer med gemensamma taggar:

bottom of page