top of page

identitet, rädsla, insikt, mänskliga rättigheter, övergrepp, vänskap

Spelfilm. Av Emmanuelle Nicot. Originaltitel: Dalva Produktionsland: Belgien / Frankrike Speltid: 85 min. Tal: franska Text: svenska Rek för åk 9 t.o.m. gymnasiet

Dalva

Drabbande, hjärtevärmande, stärkande om att hitta tillbaka från mörkret.

En kväll hämtas Dalva av myndigheterna samtidigt som hennes pappa grips av polisen. Hon blir ursinnig och kräver att få komma till honom. Men pappan hålls häktad och Dalva måste påörja en motvillig resa mot insikt, tillbaka till barndom, gemenskap och känslor.

Presentationsblad

Filmhandledning

Kunskapstest

Filmhandledningen till Dalva är disponerad i tre delar; en inledande del som behandlar filmen, en del som strukturerar tematiken och tydliggör regelverk och praktik, samt ett avslutande parti med diskussionsfrågor utifrån filmen. I handledningen finns även länkar och hänvisningar för kunskapsfördjupning och stöd.


Filmen rekommenderas för gymnasieskola, högskola och vuxenutbildning. Filmen har hög relevans för utbildningar och yrkesgrupper inom vård och omsorg, utbildningsväsende (förskola, grundskola, gymnasium) och andra verksamheter för och med barn och unga.


Ämnen som direkt berörs är hälso- och sjukvård, omvårdnad, socialt arbete, pedagogik, psykologi, sociologi och juridik.


Dalva handlar om trauma. Det finns inga skildringar – återblickar, bilder eller beskrivningar – av de övergrepp som varit. Allt handlar om huvudpersonen Dalvas här och nu. Om en tvungen väg framåt, från mörker mot ljus och tillförsikt.


Filmens huvudtema är just Dalvas återtagande av sin kropp och sitt liv. Från att ha varit ett objekt, till att bli ett subjekt. Ett barn med rättigheter, ett barn som känner och upplever saker, som har en favoritfärg, en egen smak och mod att både utforska världen och lita på andra igen.


Att känna till sina rättigheter är viktigt för att kunna sätta gränser och stå upp för sig själv. Kunskap om FN:s konvention om barnets rättigheter, Barnkonventionen, är en del av det. Likaså att samtala och förmedla till barn att de bestämmer själva över sina kroppar och att de har rätt att säga nej till sådant som inte känns bra.

Andra rekommendationer med gemensamma taggar:

bottom of page