

krig, mänskliga rättigheter, rasism, rädsla, Förintelsen

Leksakslandet
Gripande Oscarsvinnare med spännande berättargrepp, om Förintelsen, mod och solidaritet.
Tyskland år 1942. Grannbarnen Heinrich och David är bästa vänner och spelar piano tillsammans. Men nazisterna styr landet och ondskan står vid tröskeln. För att hålla verkligheten borta säger Heinrichs mamma, Marianne Meißner, till honom att David och hela den judiska familjen Silberstein ska åka till ”Leksakslandet”. Heinrich förstår inte varför han inte får följa med, och en morgon är han plötsligt borta – liksom familjen Silberstein.
Oscarsvinnare i kort format som rör, berör och skapar reflektion – både genom drabbande tematik och smart berättargrepp.
Presentationsblad
Filmhandledning
Kunskapstest
Koppling till läroplanen, Lgr22
Exempel på relevans inom grundskolan. Notera att filmen också passar utmärkt inom gymnasiet, där frågor och resonemang kan utvecklas och fördjupas.
Filmens berättarteknik motiverar även analys inom ämnena BILD och SVENSKA.
HISTORIA åk 7-9
Imperialism och världskrig, cirka 1850–1950
• De båda världskrigen, deras orsaker och konsekvenser. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag. Människors motstånd mot förtryck.
• Tolkning av historiska källor från tidsperioden och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
• Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa opinion eller legitimera makt.
Demokratisering och ökad globalisering, cirka 1900 till nutid
• Kontinuitet och förändring med utgångspunkt i långa historiska linjer kring levnadsvillkor, migration och makt.
SAMHÄLLSKUNSKAP åk 7-9
Beslutsfattande och politiska idéer
• Politiska ideologier och skiljelinjer mellan politiska partier i Sverige.
Rättigheter och rättsskipning
• Kränkningar av de mänskliga rättigheterna i olika delar av världen och internationellt arbete för att främja mänskliga rättigheter.
• Friheter, rättigheter och skyldigheter i demokratiska samhällen. Dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter, till exempel gränsen mellan yttrandefrihet och kränkningar i sociala medier.
Information och kommunikation
• Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media, till exempel utifrån kön och etnicitet, och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.
Granskning av samhällsfrågor
• Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
• Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör samhällsfrågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.
RELIGIONSKUNSKAP åk 7-9
Etik och livsfrågor
• Grundprinciper inom några etiska modeller, till exempel konsekvensetik och pliktetik.
SVENSKA åk 7-9
Språkbruk
• Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
• Skillnader i språkanvändning beroende på syfte, mottagare och sammanhang. Språkets betydelse för att utöva inflytande.
Andra rekommendationer med gemensamma taggar:


